Torr hud av vinterns kyla..

När vintern kommer och det blir riktigt kallt då kan man oftast känna sig lite torr i huden. Då kan man behöva något fuktgivande så att huden inte behöver ta lika mycket stryk av kylan. Men varför blir egentligen huden torr av kylan?

Varför blir huden torrare på vintern?

På vintern är luften ute mycket kallare men också mycket torrare än på andra årstider, även luften inne är torrare. Skillnaderna på temperaturerna inne och ute är väldigt stora och bidrar till att huden blir ömtålig och
torrare under vintern.

Hornlagret och talgkörtlarna, som finns i hudens översta skikt, överhuden och läderhuden, innehåller fukt och fett som normalt håller huden smidig. Men i den torra luften försvinner vatten från huden fortare. Även den allra smidigaste hud torkar ut. Många, framför allt kvinnor har en medfödd torr eller extratorr hud. För de som normalt har torr hud kan vinterklimatet skapa riktigt stora hudproblem.

Vad kan man göra?
Man kan börja med att smörja in sin hud ofta på vintern, både i ansiktet och på resten av kroppen. De är viktigt att cremen man smörjer n sig med hinner gå in i huden. Därför bör man smörja in sig minst en timme innan man går ut. Gärna på kvällen, så hinner cremen dra in sig ordentligt. I riktigt kall kyla ska man inte smörja in sig med creme som innehåller vatten utan gå över till vattenfri salva.

Använd inte starka tvålar och kosmetika som innehåller alkohol eller lösningsmedel. De förstör hudens egna skyddsbarriärer och gör huden både torrare och mer känslig. Den som har extra torr hud bör också tänka att få i sig så mycket vätska som möjligt under dagen, eftersom huden fukt försvinner, drick gärna mycket vatten.

Vilken slags hudcreme ska jag använda?
Använd en hudcreme med vegetabiliska oljor, som huden lätt tar upp utan att täppa till porerna. En hudcreme för torr hud bör också innehålla ämnen som skyddar mot uttorkning, är fuktighetsbevarande och uppmjukande.



Får ni som jag också torra läppar? då tycker jag att ni ska testa Mary Kay´s läppset med en läppmask och ett läppbalsam som verkligen hjälper!









Kommentarer
Postat av: Karin

ja det finns nackdelar också, ett inlägg om nackdelarna med att vara tjej kommer ut senare!

2009-01-12 @ 14:19:07
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Karin

jag är torr överallt.. låg och kliade mig på vaderna i sömnen hela natten typ.. så himla torr om benen nu

2009-01-12 @ 14:37:02
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Anonym

Tack, alltid bra med tips :)

Jag började dock smörja in händerna i December månad även fast jag inte hade torra händer, fortsatte med det i tre veckor och fick sen helt plötsligt torra händer :S

Menmen de är snart nästan som dom var förut, får använda mig av dina tips och hoppas på att de blir som dom var förut igen :)

2009-01-12 @ 16:56:35
URL: http://throughthewire.blogg.se/
Postat av: Angelica

jätte kul med en inredningsblogg, inspirerande =) kram

2009-01-13 @ 11:56:22
URL: http://angelicajarleros.blogg.se/
Postat av: Jess

JAG VILL HA :O :O jag får testa hos dej nån gång :D

2009-01-17 @ 17:38:24
URL: http://jessljungberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0